هوبره   پرنده بمب اندازیکی از موجودات طلائی  كوه بافق


یزدفردا "حامد رحیمی :يكي  از پرندگاني كه گه گاهي توسط محيط بان ها و مردم بومي در منطقه حفاظت شده كوه بافق ديده ميشود هوبره است .
هوبره يكي از گونه هاي حفاظت شده و در معرض خطراست. البته خيلي ها هوبره رو به اسم آهوبره ميشناسند كه به مرغ بمب انداز هم مشهوره .
هوبره در جدال با شاهين مي تواند از خودش دفاع كند و اگر پرنده شكاري با تجربه نباشد چه بسا كه به جاي هوبره ، پرنده شكاري از بين برود .
هوبره در جدال با شاهين
 وقتي شاهين از پشت نزديك مي شود ناگهان تغيير ارتفاع به سمت بالا ميدهد و از مقعد خود خمير رقيق چسبناكي را به سمت شاهين پرتاب ميكند كه در صورت ريخته شدن بر روي بالها و يا چشم شاهين بلافاصله شاهين سقوط مي كند و در حين سقوط آسيب مي بيند ( به اين دليل بهش پرنده بمب انداز هم مي گویند )

عكس توسط محيطبانان اداره محيط زيست بافق و در منطقه حفاظت شده كوه بافق تهيه شده است.
از لحاظ تركيب و شكل ظاهري تا حدودي به بوقلمون شباهت دارد . هوبره يكي از صيدهاي تاريخي و باستاني ايران قلمداد مي شود .
 فردوسي طوسي در شاهنامه منظوم خود آنجا كه درباره شكار يلان و گردان و سپهسالاران دلير ايران سخن به ميان مي آورد از شكار آهوبره به وسيله رستم و گيو و گودرز ياد مي كند و جملگي اين پهلوانان ، هوبره رو به وسيله تير و كمان صيد مي كردند .

اين پرنده هنگام راه رفتن در بيابان از دانه ها و غله ها ، جوانه ها ، حشرات ، كرمها ، حلزون ها و خزندگان كوچك مثل مارمولك ها ، بزمجه هاي كوچك و انواع حشرات مثل سوسك و غيره كه در كويرها يافت مي شود تغذيه مي كند . در كل هوبره ماده كوچكتر از نر و زير تنه خاكستري پررنگ تري دارد. اين پرنده چشمان زرد و درشت دارد و طول بدنش حدودا بين 65الي 75 سانتيمتر است  .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا